علی چنگی مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن در گفتگو اختصاصی با اتومبیل فارسی
شرکت پژوهش صنعت مدرن به مدیریت علی چنگی سالها است که یکی از بزرگترین شرکتهای موثر در تولید سیستم روشنایی خودرو است. با توجه به مشکلات پیشروی صنعت قطعهسازی و همچنین موانعی که تاکنون پشت سرگذاشته است پایگاه خبری اتومبیل فارسی گفتگویی داشته است با مهندس علی چنگی تا ابعاد مختلف این موضوعات را بررسی کنیم.
شرکت پژوهش صنعت مدرن چگونه و از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟
مدرن در سال 1369 از یک کارگاه تولیدی صنعتی به یک شرکت رسمی تبدیل شد و وارد حوزه تولید قطعات سیستمهای روشنایی خودرو شد. قبل از آن، این شرکت به صورت کارگاه قالبسازی و تولید چراغ خودروهای خاور و مینیبوس بنز فعالیت میکرد. پس از تبدیل به شرکت، محصولات خود را به بازار عرضه کرد و در سال 1373 به بهرهبرداری رسید.
روند توسعه صنعت قطعهسازی در ایران چگونه بوده و چه نقشی در آن داشتهاید؟
با رشد صنعت خودروسازی در ایران، صنعت قطعهسازی نیز شکل گرفت و همراستا با نیازهای خودروسازان گسترش یافت. شرکت پژوهش صنعت مدرن از همان ابتدا در تامین سیستمهای روشنایی خودروها نقش فعالی داشت و به مرور، شبکه قطعهسازی داخلی را در این زمینه توسعه داد. امروزه واردات قطعات روشنایی در بازار ایران تقریباً به صفر رسیده و تمام نیاز بازار بهطور کامل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین میشود.
چرا و چگونه شرکت پژوهش صنعت مدرن نام خود را تغییر داد؟
در سال 1390، ایالات متحده تحریمهایی علیه صنعت حمل و نقل ایران اعمال کرد که بهصورت گسترده رسانهای نشد. این تحریمها شامل تمامی اجزا و لوازم مرتبط با حمل و نقل میشد و حتی موجب توقیف محمولههای صادراتی این شرکت در چین شد. با توجه به مشکلاتی که تحریمها ایجاد کردند و از آنجا که تا پیش از این نام شرکت سیستم روشنایی خودرو بود بلافاصله مشکلاتی ایجاد شد و در نهایت با مشورت مدیران، شرکت نام خود را تغییر داد تا بتواند بدون محدودیت به فعالیت خود ادامه دهد.
شرکت پژوهش صنعت مدرن چگونه توانسته است قطعات سیستم روشنایی خودرو را در داخل کشور داخلیسازی کند؟
شرکت پژوهش صنعت مدرن با استفاده از تخصصهای مختلف و تمرکز بر داخلیسازی مواد و قطعات مورد نیاز، روزانه حدود 30 تن مواد پلیمری تولید میکند و قطعات کامپوزیت، بستهبندی و انواع ماژولهای LED را در شرکت خود تولید میکند. همچنین، با راهاندازی واحدهای پلیمرسازی و خطوط پرس، بسیاری از مراحل تولید قطعات سیستم روشنایی بهطور کامل داخلیسازی شده است. به این ترتیب، شرکت موفق به کاهش وابستگی به مواد اولیه و قطعات خارجی شده است.
آقای چنگی، شرکت پژوهش صنعت مدرن در چه زمینههایی تخصص یافته و چرا به تولید قطعات دیگر نپرداخته است؟
شرکت پژوهش صنعت مدرن ترجیح داده به جای توسعه به دیگر محصولات ، در حوزه سیستمهای روشنایی تخصص بیشتری پیدا کند. این شرکت بر عمق داخلیسازی قطعات روشنایی تمرکز کرده و توانسته با تکنولوژیهای پیشرفته، مانند خط رنگ و آبکاری نانو، سطح کیفی محصولات خود را بالا ببرد. این خطوط بهطور خاص برای چراغها طراحی و به کار گرفته شده و نشاندهنده تعهد شرکت به توسعه در حوزه تخصصی خود است.
اعتماد خودروسازان به شرکت پژوهش صنعت مدرن چگونه شکل گرفته است؟
ما با ارائه محصولات با کیفیت، همکاری بلندمدت با خودروسازانی نظیر ایران خودرو، سایپا و کرمان خودرو و تعهد بهروزرسانی تولیدات خود مطابق با تغییرات و نیازهای بازار، توانسته اعتماد این خودروسازان را جلب کند. این شرکت بهطور مداوم با قیمتگذاری رقابتی و داخلیسازی گسترده، توانسته جایگاه قابل اعتمادی برای خود در بازار ایجاد کند. همکاری بیش از 20 ساله برای ایران خودرو و تامین چراغهای خودرو پژو 206 در سالهای متمادی نشان از ایجاد ثبات در روند تولید در شرکت مدرن دارد.
چرا برخی معتقدند محصولات کروز کیفیت بهتری نسبت به محصولات مدرن دارد؟
مدرن با کاهش هزینههای تولید و تولید انبوه، توانسته قیمت تمامشده محصولات خود را کنترل کند و به این ترتیب، توانسته سهم بازار خود را در برابر رقابت خارجی و محصولات چینی حفظ کند. این شرکت همچنین سیاست سودآوری از طریق تولید انبوه و نه گرانفروشی را دنبال کرده و تلاش کرده که اعتماد مشتریان داخلی را جلب کند. همین امر و تامین به موقع و درست قطعات روشنایی و اعتماد بازار و خودروساز باعث شده جایی برای چراغهای خارجی در بازار ایران باز نشود و این توان در مملکت وجود دارد تا با تولید با کیفیت بدون هیچ اعمال محدودیتی برای واردات سهم بازار به خوبی تصاحب کرد و در این بخش از صنعت قطعات خودرو تولیدکنندگان توانستهاند به موفقیت دست پیدا کنند که گروه پژوهش صنعت مدرن از پیشتازان است.
شرکت پژوهش صنعت مدرن حدود 60 درصد از نیازهای قطعات سیستم روشنایی خودروهای در حال تردد در بازار داخلی را تامین میکند و محصولات آن بهطور گسترده مورد پذیرش بازار داخلی قرار گرفته است. این نقش با توجه به تقاضای بالای حدود 25 تا 30 میلیون خودروی در حال تردد، بسیار پراهمیت است و نشان از مقبولیت محصولات این شرکت در بین مشتریان عمومی دارد.
چالشهای اصلی صنعت خودرو و قطعهسازی در ایران از دیدگاه شرکت پژوهش صنعت مدرن چیست؟
از دیدگاه شرکت پژوهش صنعت مدرن، قوانین و مقررات مربوط به ثبت سفارش، واردات قطعات و بخشنامههای گمرکی و ارزی از بزرگترین چالشها هستند. شرکت معتقد است که اگر این چالشها به درستی مدیریت نشوند، بازار داخلی و صنعت قطعهسازی با ضرر مواجه خواهد شد و در صورت عدم انجام اصلاحات سریع و هوشمندانه، رقابتپذیری شرکتهای داخلی تضعیف می شود.
چرا تولیدکنندگان داخلی باید در حوزه تکنولوژی بهروز باشند؟
شرکت پژوهش صنعت مدرن تاکید میکند که برای ادامه رقابت با واردکنندگان، لازم است که تولیدکنندگان داخلی به طور مداوم با موج تکنولوژی همگام باشند و بهروز شوند. شرکت پژوهش صنعت مدرن معتقد است که عدم همراهی با فناوری روز میتواند موجب عقبماندگی و کاهش سهم بازار شود و حتی خودروسازان داخلی هم اگر نتوانند کیفیت و تکنولوژی محصولات خود را به سطح جهانی برسانند، ممکن است بازار خود را از دست بدهند.
آیا شرکت پژوهش صنعت مدرن برنامهای برای حضور در بازارهای بینالمللی دارد؟
با توجه به تحریمهای بینالمللی و محدودیتهای صادراتی در صنعت خودروسازی عملا خودروساز در کشورهای خارجی حضور آنچنانی ندارد بنابراین زنجیره تامین آن نیز چنین خواهد شد، شرکت پژوهش صنعت مدرن فعلاً در بازارهای جهانی حضور ندارد. این محدودیتها به دلیل استانداردهای جهانی و شرایط خاص بازار داخلی ایجاد نشده بلکه به دلیل عدم حضور خودروساز در بازارهای جهانی است و تمرکز شرکت بیشتر بر تامین نیازهای داخلی است. از نظر تواتن تکنولوژی در سطح خوبی قرار داریم اما از نظر حضور خودروساز و شرایط به گونهای است که عملا ورود به بازار بینالمللی در شرایط فعلی غیرممکن است.