• صفحه اصلی
    صفحه اصلی
  • محصولات
    محصولات
    • قطعات و مجموعه های خودرو
      قطعات و مجموعه های خودرو
    • محصولات بسته بندی
      محصولات بسته بندی
    • قطعات و محصولات الکترونیک
      قطعات و محصولات الکترونیک
    • محصولات شیشه و سرامیک
      محصولات شیشه و سرامیک
    • مواد اولیه پلیمری
      مواد اولیه پلیمری
    • محصولات شیمیایی
      محصولات شیمیایی
    • محصولات فلزی
      محصولات فلزی
    • دستگاه و تجهیزات
      دستگاه و تجهیزات
  • تجهیزات و امکانات
    تجهیزات و امکانات
  • حوزه فعالیت
    حوزه فعالیت
  • پروژه‌های توسعه و تحقیقاتی
    پروژه‌های توسعه و تحقیقاتی
  • خدمات پس از فروش
    خدمات پس از فروش
  • اخبار و مقالات
    اخبار و مقالات
  • درباره ما
    درباره ما
  • تماس با ما
    تماس با ما
  • فرصت‌های شغلی
    فرصت‌های شغلی
دفتر مرکزی

ایران ، تهران ، خیابان سهروردی شمالی ، خیابان شهید حسینی(سورنا) ، پلاک8 ، طبقه3 ، واحد 12

021 - 88743163-4

08-17

info@modernautolight.com

کارخانه تهران

ایران ، تهران ، شهریار ، میدان بسیج ، کیلومتر پنج جاده رباط کریم ، سه راه فردوسیه ، ضلع شمال شرقی میدان طالقانی

021 - 65637150-5

08-17

info@modernautolight.com

شبکه اجتماعی

instagram.com/modern.irg

logo
  • صفحه اصلی
    صفحه اصلی
  • محصولات
    محصولات
    • قطعات و مجموعه های خودرو
      قطعات و مجموعه های خودرو
    • محصولات بسته بندی
      محصولات بسته بندی
    • قطعات و محصولات الکترونیک
      قطعات و محصولات الکترونیک
    • محصولات شیشه و سرامیک
      محصولات شیشه و سرامیک
    • مواد اولیه پلیمری
      مواد اولیه پلیمری
    • محصولات شیمیایی
      محصولات شیمیایی
    • محصولات فلزی
      محصولات فلزی
    • دستگاه و تجهیزات
      دستگاه و تجهیزات
  • تجهیزات و امکانات
    تجهیزات و امکانات
  • حوزه فعالیت
    حوزه فعالیت
  • پروژه‌های توسعه و تحقیقاتی
    پروژه‌های توسعه و تحقیقاتی
  • خدمات پس از فروش
    خدمات پس از فروش
  • اخبار و مقالات
    اخبار و مقالات
  • درباره ما
    درباره ما
  • تماس با ما
    تماس با ما
  • فرصت‌های شغلی
    فرصت‌های شغلی
  • English
  • فارسی
logo
logo
  • فارسی
  • English
چنگی

ضرورت شفاف‌سازی چالش‌های صنعت حمل‌ونقل و خودروسازی در ایران

13/11/1403

به گزارش روابط عمومی پژوهش صنعت مدرن علی چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن در حاشیه نمایشگاه خودرو تهران، با اشاره به اهمیت صنعت حمل‌ونقل و خودروسازی در اقتصاد کشور، تأکید کرد که این حوزه نیازمند شفاف‌سازی چالش‌ها و بررسی لایه‌های پنهان آن است. وی گفت: “صنعت حمل‌ونقل یکی از ارکان امنیت ملی، رفاه عمومی و آموزش در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و خودروسازی به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های این صنعت، نقشی کلیدی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.”

چنگی با اشاره به جایگاه صنعت خودروسازی در زنجیره تأمین صنایع دیگر، اظهار داشت: “این صنعت دومین مصرف‌کننده بزرگ رنگ‌ها، رزین‌ها، کامپوزیت‌ها و فلزات غیرآهنی است و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم سایر صنایع را به حرکت وا‌می‌دارد. اگر ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در کشور به‌طور کامل داخلی‌سازی شود، تأثیر بسزایی بر تولید ناخالص داخلی خواهد داشت. عمق داخلی‌سازی در این صنعت، موضوعی حیاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.”

وی با اشاره به تجربه جهانی در حمایت از صنعت خودروسازی، به مداخله مستقیم دولت آمریکا در دوران اوباما برای نجات شرکت‌های جنرال موتورز و فورد اشاره کرد و گفت: “در آن مقطع، دولت آمریکا با اقدامات حمایتی توانست این دو شرکت را به چرخه تولید بازگرداند. این مسئله نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی به‌عنوان بخشی از صنعت حمل‌ونقل، از اهمیت راهبردی برخوردار است. در ایران نیز باید این اهمیت در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه قرار گیرد.”

چالش‌های صنعت قطعه‌سازی و داخلی‌سازی

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن به نقش صنعت قطعه‌سازی در توسعه خودروسازی اشاره کرد و گفت: “یک خودرو از بیش از ۴۰ هزار قطعه تشکیل شده است که هر یک از این قطعات، در عملکرد نهایی خودرو تأثیرگذار است. اهمیت زنجیره تأمین قطعات و هماهنگی میان آن‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه طی ۳۰ سال گذشته، انجمن‌های صنفی قطعه‌سازی نتوانسته‌اند در کنار خودروسازان قرار بگیرند و ابعاد این صنعت را برای مردم و مسئولان تبیین کنند. این موضوع باعث شده که انتقادات بدون درک درست از پیچیدگی‌های مهندسی این حوزه مطرح شود.”

نقش رسانه‌ها در حمایت از صنعت خودرو

وی با انتقاد از عملکرد رسانه‌های داخلی در پرداختن به مسائل صنعت خودرو، تصریح کرد: “رسانه‌های ما، به‌ویژه صداوسیما، اهمیت این صنعت را به درستی درک نکرده‌اند. این در حالی است که شبکه‌های رسانه‌ای ایران توان پخش برنامه‌های متنوع در سطح بین‌المللی را دارند، اما نتوانسته‌اند حقایق صنعت خودروسازی را برای جامعه و تصمیم‌گیران شفاف‌سازی کنند.”

 چنگی با اشاره به نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو افزود:”درحالی‌که شاهد حضور گسترده خودروسازان چینی در نمایشگاه‌های ایران هستیم، جای خالی شرکت‌های خودروسازی باسابقه داخلی و عمق داخلی‌سازی قابل‌توجه در این نمایشگاه‌ها احساس می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده وجود چالش‌های اساسی در سیاست‌های توسعه صنعت خودرو است.”

سیاست‌گذاری‌های سینوسی و تأثیر آن بر صنعت خودرو

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن در بخش دیگری از سخنان خود به نوسانات سیاست‌گذاری در حوزه خودروسازی اشاره کرد و گفت: “یکی از مشکلات اساسی این صنعت در ۴۰ سال گذشته، تغییرات ناگهانی قوانین و مقررات بوده است. برای مثال، تعرفه گمرکی واردات خودرو طی چند ماه اخیر از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد و سپس به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. این تصمیمات سینوسی، افق روشنی برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در این صنعت باقی نمی‌گذارد.”

وی با اشاره به تجربه صنعت خودرو پس از تحریم‌های اخیر و خروج خودروسازان خارجی از ایران، افزود: “پس از تحریم‌های دوم، بسیاری از شرکت‌های خودروساز خارجی ایران را ترک کردند، اما صنعت خودروی کشور توانست با اتکا به توان داخلی، در بازه زمانی ۹ ماهه محصول جدیدی مانند تارا را به بازار عرضه کند. این نشان می‌دهد که این صنعت ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که در صورت حمایت مناسب، می‌تواند شکوفا شود.”

در پایان، چنگی با تأکید بر لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان صنعت خودرو و حمل‌ونقل، خاطرنشان کرد: “برای دستیابی به توسعه پایدار در این صنعت، باید نگاه کلان و همه‌جانبه‌ای به چالش‌ها و فرصت‌ها داشت. این صنعت، علاوه بر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، نقش تعیین‌کننده‌ای در امنیت ملی و توسعه کشور دارد و نباید از اهمیت آن غافل شد.”

Tags
پژوهش صنعت مدرنچراغچنگیمدرن

آخرین اخبار
  • 27/02/1404
    بازدید دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از گروه پژوهش صنعت مدرن
  • 27/02/1404
    کپسول بیوورسال؛قهرمان محیط زیست
  • 27/02/1404
    به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی | صدای روشن “مدرن”
  • 24/02/1404
    گروه پژوهش صنعت مدرن، پرچم‌دار اقتصاد مقاومتی استان تهران شد
  • 13/02/1404
    گزارش مراسم روز جهانی کارگر در گروه پژوهش صنعت مدرن
تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه پژوهش صنعت مدرن می باشد.
ضرورت شفاف‌سازی چالش‌های صنعت حمل‌ونقل و خودروسازی در ایران | گروه پژوهش صنعت مدرن